ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

حکایت ماه و ابر

بیش از دو سال پیش در ایام این چنینی جوانان کنجکاو ایرانی که بیش از هرجوان دیگر در هر کجای دنیا تشنه روابط اجتماعی ،خاصه با جنس مخالف خود هستند و بیش از هر جوان در هر کجای دنیا این خواسته ی طبیعیشان کانالیزه و محدود به شرعیات و قوانین خاص است ،با پدیده نو ظهوری در عرصه ارتباطات مجازی آشنا شدند .پدیده ای که در کوتاه زمانی قارچ گونه در میان همگان اپیدمی شد .

سخن از "اورکات" است.گوگل یکی از بزرگترین سرویس دهندگان اینترنتی در کنار خدمات وسیع خود به مشتریان و کاربران بی شمارش سرویسی با کاربری سوشال نتورک راه اندازی کرد ه و  همانند بسیاری از خدمات رایگانش در اختیار همگان قرار داد. شاید پرزیدنت های گوگل هم هرگز باور نمی کردند بیشترین مشتریان این سرویس از کشوری باشد که نه تنها یکی از کمترین کاربران اینترنت را در جهان دارد بلکه در خاورمیانه نیز به لحاظ بر خورداری از خدمات اینترنتی در جایگاه آخرین است.اورکات زبان به زبان و سینه به سینه در میان ایرانیان ترویج می شد و روزی نبود که در صندوقخانه ای میل شما دعوتنامه ای از اورکات نباشد.اورکات به سرعت سر سام آوری رشد می کرد و گاه می شد کسانی را در موتور جستجوی آن یافت که سالها از آن خبری و اثری نداشتی .این امکان در کنار هدف اصلی این سایت که ایجاد ارتباط بین انسانها از هر نژاد و رنگ وزبانی بود، توانست کسانی را با اینتر نت آشنا کرده و آشتی دهد که شاید تا آنروز هرگز از مودم کامپیوتر های خود استفاده ننموده بودند . به هر روی "اورکات" چند ماهی بزرگترین سرگرمی ایرانیان در اینترنت و پر بیننده ترین تارنمای اینترنتی  در ایران بود. اما این را  دیری نپایید .متولیان امور را گمانه بجنبید که آیا این جنب وجوش و ارتباط مجازی را سود متوجهشان است یا ضرر؟ و از آنجا که همواره در تصمیم گیریهای متولیان ما بهترین راه همانا کوتاه ترین آنهاست پس تصمیم بر آن شد که در "اورکات " را نیز تیغه بکشند . فیلتر شهر به شهر تسری می یافت ودر مدت زمان کوتاهی اورکات به سرنوشت غمبار فنا دچار شد.

کار اعتراضات بالا گرفت و به مجلس کشید و لی قوه قضاییه و وزارت ارتباطات مشترکا مدال مسدود کردن را به سینه آویختند .و اینگونه اورکات در اوج محبوبیت به محاق افتاد . در روزهای اول با روشهای گوناگون از جمله تایپ کردن آی پی و استفاده از پروکسی سرورها امکان دسترسی به اورکات وجود داشت ولی وزاررت ارتباطات این بار وظیفه سانسور را به کارشناسانی سپرد که مو لا ی درزشان نمی رفت .و چند روز بعد دیگر هیچکس صفحه اورکات را با آن رنگ آبی آسمانی ندید.

بعد از اورکات سایت های زیادی آمدند ولی هیچ کدام نتوانستند جای آنرا پر کنند . اورکات ساده ،کامل و از همه مهمتر "اولین" بود و برای آنان که اورکات باز بودند هیچ چیز اورکات نشد.

پروتکل های سفت و سخت گوگل با پرایوسی بالا در کنار سرمایه گذاری بالای مخابرات وطنی در حوزه فیلتر ینگ این سایت باعث می شود که به هیچ وجه نتوان اورکات را باز نمود و هر سایتی باز مشود الا اورکات.

حقیر نه کاری با اورکات دارم و نه حقیقتش دیگر جذابیتی برایم دارد ولی این فیلتر اورکات برایم یک آوردگاه شده بود از یک سو می خواستم پوزه فیلتر را به خاک بمالم و از سوی دیگر این امر به مطالعه و بررسی و از آن مهمتر وقت نیاز داشت .القصه طی دو روز چند ساعتی رابه جستجو و ازمون و خطا پرداختیم تا النهایه پاشنه آشیل این فیلتر را نیز یافتیم ...و ...اورکات باز شد برایم جالب بود ...اورکات مانند یک شهر طاعون زده بود همه چیز از دو سال پیش متوقف مانده بود و لی همه چیز مثله سابق سر جایش بود ...به سرعت آدرس بوک را دانلود کردم و صفحات دوستان را ذخیره تا آدرس آنها را داشته باشم.

باز شدن اورکات به تنهایی برایم شیرینی نداشت ،چیزی که برایم خواستنی بود پیروزی بر سانسور بود ، سانسوری که  در این مورد ابلهانه ترین بود .ابلهانه ترین.

نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 00:08 http://andisheazad.blogsky.com

[ بدون نام ] چهارشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:47

بدجنس (:

بهاره پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:58

سلام من رو می شناسید من از وب لاگتون خیلی خوشم امده به نظر من شما ادم پر و با اطلاعاتی هستید امید وارم موفق باشید

محمد جواد عبدی پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 16:26 http://mashhad20.blogfa.com

بیا منتظرتم دیگه کوتاه پی ام میدم
تبادل لینک

ندا پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 16:40 http://nena.blogfa.com/

یالا یادم بده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد